Wist je dat...
Meld je aan voor onze nieuwsbrief!
Wist je dat...
bedrijven die investeren in de Twin Transitie een concurrentievoordeel hebben?
Bedrijven die zowel digitalisering omarmen als verduurzaming prioriteit geven, kunnen profiteren van lagere operationele kosten, betere klantrelaties en toegang tot nieuwe markten. Dit vereist echter in veel gevallen nieuwe kennis en vaardigheden op het gebied van circulariteit en digitalisering. De HIP zet zich in om deze “skills gaps” in het mkb te verkleinen om de toekomstige concurrentiekracht en het duurzaam verdienvermogen te waarborgen.
circulair denken kan helpen om materialen efficiënter te gebruiken, wat bijdraagt aan een duurzamere wereld?
Een van de toonaangevende initiatieven van het ROC van Flevoland is het fieldlab. Het fieldlab is een laboratorium in de praktijk, waar studenten experimenteren, leren door te doen en samen uitdagende vraagstukken van bedrijven aanpakken op het gebied van duurzaamheid en circulaire regionale economie. In dit innovatieve fieldlab redden studenten een scheepje van de schroothoop door het op te knappen met gebruikte materialen, met als resultaat een nieuwe boot die weer een heel leven voor zich heeft.”
circulair leren inhoudt dat we niet alleen kennis hergebruiken, maar ook vaardigheden en inzichten delen om zo gezamenlijk sterker te staan in de samenleving?
Bij ons HIP-project werken studenten samen met lokale MKB-bedrijven om nieuwe circulaire businessmodellen te ontwikkelen. Door hun opgedane kennis direct toe te passen, versterken zij niet alleen hun eigen leerproces, maar dragen zij ook bij aan de groei van de bedrijven.
er een tekort is aan digitale en circulaire kennis binnen het MKB?
Veel MKB-bedrijven hebben moeite met de transitie naar een digitale en circulaire economie vanwege een gebrek aan kennis en vaardigheden. Daarom werken onderwijsinstellingen zoals het ROC van Amsterdam Flevoland, Windesheim en Hogeschool van Amsterdam en de regionale overheden steeds vaker samen om scholingstrajecten te bieden die inspelen op deze nieuwe behoeften. Een voorbeeld van een dergelijke samenwerking is de HIP Circulair & Digitaal in denken, leren en doen.
digitalisering binnen het onderwijs niet alleen zorgt voor efficiënter lesgeven, maar ook voor meer maatwerk, zodat elke student op zijn eigen tempo kan leren?
Met gepersonaliseerde digitale leerplatforms kunnen studenten zelf kiezen waar en wanneer ze leren. Bij MBO College Poort gebruiken we bijvoorbeeld een digitaal leerplatform waar studenten zelfstandig door hun lesstof kunnen navigeren, met begeleiding op maat van de docent.
Wist je dat...
Omdat zowel de groene als digitale transitie nieuwe technologieën en processen introduceren, is er een groeiende vraag naar werknemers met digitale en duurzame expertise. Dit vraagt om scholing en omscholing van veel werkenden. Make IT Work is één van de PPS’en binnen de HIP die zich bezighoudt met de omscholing van hoogopgeleide talenten zonder specifieke IT-achtergrond naar een IT-functie op hbo-niveau.
Bedrijven die zowel digitalisering omarmen als verduurzaming prioriteit geven, kunnen profiteren van lagere operationele kosten, betere klantrelaties en toegang tot nieuwe markten. Dit vereist echter in veel gevallen nieuwe kennis en vaardigheden op het gebied van circulariteit en digitalisering. De HIP zet zich in om deze “skills gaps” in het mkb te verkleinen om de toekomstige concurrentiekracht en het duurzaam verdienvermogen te waarborgen.
Innovaties zoals kunstmatige intelligentie, Internet of Things (IoT), en big data kunnen helpen om energie-efficiëntie te verbeteren, de CO₂-uitstoot te verminderen, en slimme, duurzame steden te ontwikkelen.Digilab Flevoland en MKB Digital Workspace zijn pps’en die onderdeel zijn van de HIP, die ondernemers helpen met het digitaliseren van hun onderneming en het slimmer omgaan met data.
Door nauwe samenwerking tussen onderwijsinstellingen en MKB-bedrijven ontstaan nieuwe innovaties en oplossingen voor circulair en digitaal ondernemen. Stages, praktijkprojecten en samenwerkingen met onderzoek labs helpen studenten om in de praktijkervaring op te doen en het MKB te ondersteunen bij de digitale en circulaire transitie. In de Learning Labs van House of Aviation, werken studenten, docenten en bedrijven samen aan concrete vraagstukken. Er wordt out of the box nagedacht over technologische, sociale en economische innovaties.
Veel MKB-bedrijven hebben moeite met de transitie naar een digitale en circulaire economie vanwege een gebrek aan kennis en vaardigheden. Daarom werken onderwijsinstellingen zoals het ROC van Amsterdam Flevoland, Windesheim en Hogeschool van Amsterdam en de regionale overheden steeds vaker samen om scholingstrajecten te bieden die inspelen op deze nieuwe behoeften. Een voorbeeld van een dergelijke samenwerking is de HIP Circulair & Digitaal in denken, leren en doen.